مصاحبه با موسس اولین حوزه علمیه اروپا

«باید نگاه های اداری در اروپا به رویکردهای مردمی تبدیل شود»

حجت الاسلام والمسلمین استاد ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلامی اروپا(AIT) در مصاحبه با روزنامه جوان مطرح کرد؛
بسیاری از جوانان از زندگی یکنواخت غربی دلزده هستند و مایل اند زندگی معنوی را تجربه کنند. جوانان آکادمی افرادی هستند که می توانستند در بهترین دانشگاههای اروپا درس بخوانند و از تسهیلات و امکانات دولتی ویژه برای دانشجویان بهره ببرند.اما تصمیم گرفتند اول در حوزه تربیت دینی بشوند و بعد به دانشگاه بروند. تازه این چیزی است که بدون تبلیغ مناسب و بدون امکانات خاصی حاصل شده است. اگر روی این کار سرمایه گذاری شود بإذن الله تعالی اتفاقات مبارک جدیدی رقم خواهد خورد.
وی همچنین بیان نمود:
عدد طلاب حوزه به حدود ۴۰نفر رسیده است. برخی از طلاب فارسی آموز هستند چون زبان پایه آکادمی فارسی است و جوانان بومی با زبان های گوناگون اروپایی و قومی فرهنگی، مثل آلمانی، هلندی، اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسه، انگلیسی، عربی، ترکی و … ابتدا فارسی می آموزند. دلیلش این است که فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی و جدیدترین تحقیقات دینی در زمینه¬های فقهی، کلامی، فلسفی و … به فارسی است. البته در سال دوم به همه طلاب زبان عربی آموزش داده می شود. یکی از دلخوشی های من در اینجا تولید جزوات خلاصه ای است که با نام «آشنایی» متناسب با فضا طراحی شده است و باعث می شود مطالب درسی در مدت کوتاه تری به شکل عمیق تری به طلاب منتقل گردد.
مدیر حوزه علمیه هامبورگ ابراز کرد:
ایرانی ها جایگاه خوبی در آلمان دارند. دلیلش هم سابقه تاریخی ایرانیان مسلمان است. شخصیت های علمی و دانشگاهی و روحانیون برجسته و تجار معتبر ورزشکاران معروف ایرانی در این مورد تأثیر گذار بوده است. ثبات سیاسی اجتماعی ایران و صلابت و متانت رهبران آن هم نقش مهمی در این باره داشته است. اما این همه ماجرا نیست. تبلیغات منفی لابی ها را هم باید دید. به هر حال آلمانی ها پر از سؤال هستند. ما هم می گوییم هر ابهامی وسوالی دارید بیایید از خودمان بپرسید. لذا ما به عنوان یک مسلمان ایرانی باید اهل گفتگو باشیم. امیدواریم بتوانیم حقایق اسلام را عرضه کنیم. به همین خاطر مهمترین کار تربیت انسان از میان خودشان است؛ کسانی که اینجا متولد شدند و فرهنگ و سبک زندگی مردم اینجا را خوب می شناسند