درس اخلاق در فیضیه قم

در تاریخ ۱۱بهمن مصادف با غروب چهارشنبه در مدرس امام خمینی ره مدرسه فیضیه قم، جلسه درس اخلاقی با موضوع اخلاق امامت با حضور صد نفر از امامان محله استان های مختلف برگزار شد.

در این جلسه، استاد ترابی به ارائه وظیفه امامت پرداخت و مفاهیم اخلاقی مرتبط با امامت را مورد بررسی قرار داد.

وی در بخشی از سخنرانی، به اهمیت وظایف عالمانه و طلاب در جامعه اشاره کرد. او بیان کرد که وظیفه اصلی یک عالم و طلبه، بسیار مشخص است و آن نورانی کردن جامعه و انتشار نور معرفت است». این نور معرفت، از علم و خدمت به دیگران برآمده است.

استاد ترابی با طرح یک سوال اصلی که “چطور می‌توان این نور را منتشر کرد؟” ، به این نکته اشاره کرد که نور خود، به طور طبیعی منتشر می‌شود، اما برای کسب آن نیاز به تفکر و کارکرد فکری داریم. او تاکید کرد که طلبه باید به دنبال کسب نور و نورانی شدن باشد و همچنین باید دیگران را نیز به نورانی شدن راهنمایی کند.

با اشاره به مسئله امامت، استاد ترابی به ضرورت مدیریت امور درون و برون مسجد و محله توسط امامان محله اشاره کرد و تاکید کرد که این مسئولیت‌ها بخشی از وظایف طلاب و علما می‌باشد. در نهایت، او بیان کرد که تفکر در این موضوعات و اجرای عملی این اصول، بخش مهمی از مسیر رشد و تکامل افراد در راه امامت و اخلاق اسلامی است.

او در پایان طلبه و امام را، به مثابه نور دانست و افزود: خاصیت نور این است که منتشر می‌شود. آیت الله مظاهری حدود سی سال پیش می‌فرمودند که طلبه‌ها کاری کنید صبح که از خانه‌هایتان بیرون می‌روید و مردم که شما را می‌بینند شما را پیامبر بدانند یاد امیر المومنین بیفتند. این خیلی وظیفه سنگینی است. همان جایی که کم می‌آورید همانجا لحظه عنایت است.

قابل به ذکر است که مجلس درس اخلاقی هم صبح همان روز در جمع صمیمی طلاب مدرسه علمیه آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه تشکیل گردیده بود.

2024-02-19T08:13:21-01:00